7 tapaa käyttää pelillistämistä verkkoliiketoiminnassa

7 tapaa käyttää pelillistämistä verkkoliiketoiminnassa

Pelaaminen on luonnollinen ja tärkeä osa elämää. Tämä on ollut tosiasia jo miljoonia vuosia mutta vasta hiljakkoin isot yhtiöt ovat ymmärtäneet hyödyntää tätä seikkaa tuotekehityksen ja markkinointikampanjoiden merkeissä. Jokaiselta alalta löytyy jo tässä kohtaa esimerkkejä pelillistämisestä ja esimerkkejä löytää päivä päivältä enemmän netissä. Seuraavaksi luettelemme seitsemän tapaa käyttää pelillistämistä verkkoliiketoiminnassa.

Lisää tasoja sähköpostimarkkinointiin

Pelillistämistä käytetään monella alalla. Googlen arvosteluissa pääset “uudelle tasolle” kun olet antanut tietyn määrän arvosteluja yrityksistä, kasinomaailmassa non sticky bonukset on yksi tapa kasvattaa pelaajauskollisuutta ja jopa Tinderin deittailusovelluksessa saatat kohdata pikkupelejä, joissa pääset etsimään avatarien takaa uusia tuttavuuksia.

Verkkoliiketoiminnassa voit käyttää tätä hyödyksesi lisäämällä lukijalle pisteen jokaisesta avatusta sähköpostista. Kun sähköposteja on tietty määrä, sähköpostiohjelma lähettää automaattisesti tietyn viestin, joka ilmoittaa lukijan päässeen seuraavalle tasolle.

Lisää “pääsiäismunia” markkinointiviesteihin

Etenkin sähköpostikampanjoissa tämä taktiikka loistaa. Perusidea on yksinkertainen, palkitse niitä lukijoita, jotka ahkerasti avaavat viestejäsi. Miltä tämä näyttää käytännössä? Luo automaattinen sähköposti joka lähetetään jokaiselle lukijalle, joka on avannut tietyn määrän (esimerkiksi 80 %) lähetetyistä sähköposteista. Kiinnostavin asia tässä taktiikassa on, ettei sähköpostin tarvitse sisältää mitään mullistavaa. Pelkästään viestin mystisyys (”ei mikään tavallinen viesti, tämän viestin lähetämme vain uskollisimmille lukijoillemme”) on tarpeeksi lukijoille.

Vertaa vaikka yökerhojen VIP-tasoille. Mikä on tärkeämpi asiakkaalle, saadut edut vaiko tunne tietää, että olet ”muita parempi”? Tämän tyyppiset ”pääsiäismunaviestit” toimivat samalla tavalla.

Minipelejä sivullasi

Jotkut yritykset ovat luoneet koko tuotteen pelillistämisen ympärille. Esimerkiksi Duolingo -sovellus  näyttää nykyään enemmän hauskalta peliltä kuin kielisovellukselta. Duolingossa voit verrata tuloksiasi muihin käyttäjiin ja ”kilpailla” muiden kanssa, aivan kuin normaalissa pelissä.

Miksi et loisi samalla periaatteella jonkinlaisen pelin sivustollasi? Jos myyt kelloja, voit antaa asiakkaan luoda oman kelloversion, nimetä sen ja jakaa teoksen somessa. Jos myyt jotain digitaalista, voit antaa jokaiselle ostajalle oman suosittelijakoodin automaattisesti. Suosittelijakoodi antaa automaattisesti suosittelijalle jotain (esim. bonuspisteitä tai alennuksen tuotteesta) kun tuoteittasi ostetaan koodin kautta.

Päivittäisiä diilejä

Kun ensimmäinen kirja myytiin Amazonin verkkokaupassa 26 vuotta sitten, kukaan ei olisi voinut ennustaa kuinka paljon verkkokauppa tulisi mullistamaan kaupankäynnin maailmassa. Nykyään japanilainen kirjakauppa voi periaatteessa myydä suoraan suomalaiselle asiakkaalle ilman välikäsiä. 90-luvulla pelkästään tämän idean esittämisestä vastaukseksi saisi huutonaurua ja outoja katseita, nykyään kaikki tietävät jo tämän olevan perusasia.

Sama ajatus saattaa päteä seuraavaan ideaan, nimittäin päivittäiset diilit. Joka päivä (tai viikko/kuukausi, sovella mielesi mukaan) verkkokaupasta löytyy uusi, vain 24 tuntia kestävä tarjous.  Sitä ei tarvitse edes mainostaa ja tarkoitus onkin, että vain uteliaimmat ja uskollisimmat asiakkaat huomaavat tarjouksen (ja saavat työstään muhkean palkkion, eli tarjous vain heille).

Pelikulttuuri yrityksessä

Moni yritys on muuttanut täysin yrityskulttuuriaan luodakseen paremmat olosuhteet pelillistämiselle. Esimerkiksi Zappos -niminen nettikenkäliike priorisoi yrityskulttuurin pelillistämistä  ja moni verkkoliike tekeekin markkinoinnistaan hauskan pelin, missä innovatiivisuus ja rennot kampanjat ovat tärkeässä roolissa.

Pelivisa: “Mikä tuotteistamme sopii sinulle?”

Tämä taktiikka on varmaankin sinulle tuttu sosiaalisesta mediasta (etenkin Facebookista). Muistatko ne hassut gallupit jotka aina kysyivät sinulta mikä Disney-hahmo olet? Mikä Sinkkuelämän päähahmoista olet? Kuka Frendeistä?

Tämä idea on periaatteessa sama, mutta hahmojen sijaan käytämme tuotteitasi. Otetaan taas kellokauppa esimerkiksi. ”Mikä kello sopii sinulle parhaiten”? Tällä tavalla saat asiakkaasi alitajuntaisesti miettimään mikä kauppaamasi kello sopisi hänelle, miltä se näyttäisi, miltä se tuntuisi ja mitä kaverit sanoisivat uudesta ostoksesta. Toinen hyöty on, että kun asiakas saa lopputuloksen, hän on itse päässyt vaikuttamaan siihen. Hänen mielestään se on ”räätälöity” hänelle, mikä tietenkin lisää ostoksen mahdollisuutta.

Pelillistetty kanta-asiakasohjelma

Jos haluat selkeän esimerkin tämän taktiikan hyvästä toteutuksesta, ryhdy Stockmannin kanta-asiakkaaksi. Vielä vuonna 2019 Stockmannin tasoja oli vain kolme, nykyään niitä on sadoittain.

Tässäkin kannattaa muistaa, että tarjoukset ovat vain yksi mahdollisista eduista. Stockmannilla kanta-asiakasohjelma tarjoaa esimerkiksi ilmaisen kuljetuksen ja tyyliapua muodin asiantuntijoilta.

Miltä tällainen ohjelma näyttäisi sinun tilanteessa? Oleellisin osa ohjelmaa on monta tasoa ja että ensimmäiset tasot ovat helppoja saavuttaa. Näin asiakkaat inspiroituvat osallistumaan ahkerammin brändiisi. Aluksi he saattavat vain avata viestejäsi enemmän, mutta tämä kehketyy ajan mittaan toistuviin myynteihin, suositteluihin ja lopuksi koko loppuelämän kestävään uskollisuuteen.

Tiedätkö esimerkiksi jonkun, joka aina ostaa samanmerkkisiä autoja? Puhutaan bemari- tai volvomiehistä. Autoista tulee osa heidän identiteettiään. Tämä on myös mahdollista verkkokauppasi kohdalla. Sinun pitää vain mahdollistaa se, ja paras tapa on pelillistetyllä kanta-asiakasohjelmalla.

Yhteenveto

Tässä artikkelissa esitimme 7 tapaa pelillistää verkkoliiketoimintaa. Jokainen idea ei ehkä sovi juuri sinun yrityksesi tyyliin. Olemme kuitenkin täysin varmoja siitä, että ainakin yksi näistä ideoista tulee olemaan asiakkaitesi mieleen. Ideoita voi tietenkin myös soveltaa omaan tilanteeseen. Mikäli päivittäisille diileille ei löydy kysyntää, viikottainen diili saattaisi toimia paremmin. Loppupeleissä pelillistäminen on loistava konsepti ja vielä niin uusi, ettei asiakaskunta ole vielä ehtinyt kyllästyä näihin taktiikoihin. Kannattaa siis ehdottamasti testata, jos vain mahdollista. Suosittelemme sinua myös lukemaan Gamify.com in artikkelin liiketoiminnan pelillistämisestä.

Share