Netistä on muodostunut tärkeä työkalu mille tahansa yritykselle. Tänä päivänä ei ole tarvetta pyörittää erillistä kivijalkakauppaa, vaan tuotteitaan pystyy myymään monipuolisesti verkossa. Joko oman nettisivuston kautta tai lukuisten eri myyntialustojen kautta.
Samalla yritys voi suunnitella omaa markkinointiaan suoraan verkon kautta, koska tänä päivänä lähes jokainen asiakas etsii ensimmäisenä tietoa yrityksestä tai tuotteesta netistä. Hän myös vertailee tuotteita ja selvittää tarkasti, mitä kaikkea markkinoilla on tarjolla. Vasta sen jälkeen hän on valmis tekemään ostopäätöksen.
Ymmärrettävästi netti on jokaisen saatavilla ja sen mukanaolo tuo yrityksille aivan uudenlaisen haasteen, nimittäin nopeuden. Tietoa täytyy saada nopeasti, se tulee olla helposti saatavilla ja etenkin ostoprosessin tulee olla nopea. Yksikään nykypäivän ihmisistä ei halua odotella sivujen latautumista tai sitä, että lähetät hänelle sähköpostia aiheesta “kohta”: kaiken pitää löytyä valmiina.
Miten sivustosta voi tehdä nopeamman?
Nettisivuston nopeuteen ja hitauteen löytyy monia syitä. Ensinnäkin nettisivusto muodostuu tiedostoista, jotka on ladattu sivustoa ylläpitävälle palvelimelle. Aina kun sivustolla käy kävijä, hän lataa tämän tiedoston selaimensa näytölle. Luonnollisesti tässä kohtaa voidaan kokea ensimmäinen hidastava tekijä eli tiedostojen suuruus.
Jos nettisivusto on täynnä videoita, animaatioita ja muita suurikokoisia tiedostoja, sen lataamisessa voi tällöin kestää kauemmin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sivustolla ei saisi olla videoita tai animaatioita, päinvastoin, niitä pitääkin olla!
Tekovaiheessa kaikki mediatiedostot täytyy kuitenkin optimoida mahdollisimman pieniksi, jotta sivusto latautuisi nopeasti. Se ei kuitenkaan tarkoita rakeisia kuvia tai kuvitusta. Optimoidut kuvat tarkoittavat vain sitä, että sivuston latausaika pienenee. Samalla on hyvä poistaa kaikki turhat tiedostot, jotka mahdollisesti myös toimivat hidasteina, koska myös ne ladataan aina kun sivusto avautuu.
Kiinnitä huomioita palvelimeen
Se palvelin, jolla nettisivusto sijaitsee, on yhtä lailla tärkeä osa nopeutta. Palvelimen tulisi olla mahdollisimman lähellä yrityksen toimialuetta. Esimerkiksi Yhdysvalloista asti lähetetyt tiedostot voivat kokea jo matkan johdosta viivettä. Samoin palvelimen teknisten ominaisuuksien tulisi olla huipputasoa.
Esimerkin kautta asian ymmärtäminen helpottuu. Kun kävijä saapuu nettisivustolle, selain lähettää pyynnön sivuston näytöstä palvelimelle. Palvelin käsittelee saapuneen pyynnön ja lähettää hyväksynnän eteenpäin muihin ohjelmistoihin, jotka sitten avaavat sivuston selaimella. Jos palvelin ei pysty prosessoimaan pyyntöjä nopeasti, sivuston latausaika voi hidastua merkittävästi.
Ostotapahtumassa nopeus korostuu taas kerran
Kun asiakas on tehnyt ostopäätöksen ja haluaa ostaa tuotteen, hän haluaa tehdä sen mahdollisimman nopeasti. Tällöin ensimmäiseksi hän miettii seuraavaa: vaatiiko se rekisteröitymisen vai voiko tuotteita ostaa ilman rekisteröitymistä?
Esimerkiksi nettikasinot ilman tiliä ovat yhdistäneet rekisteröinnin ja rahansiirron yhteen toimenpiteeseen, mutta verkkosivustot voivat hyödyntää tässä myös some-tilejä. Asiakas voi rekisteröityä some-tilinsä kautta nopeasti ja tehdä rahansiirron tällöin normaalia nopeammin, koska yksi vaihe onnistuu vain parilla klikkauksella.
Maksujärjestelmän tulisi olla yhtä lailla oikeaoppisesti integroitu sivustolle. Sen kautta tulisi olla mahdollisuus tehdä ostotapahtuma helposti ja viiveettömästi. Monesti netin kautta suositaan maksamista luotto- ja pankkikorteilla, mobiilimaksuna tai verkkopankkisiirtona.
Yksikin virhe tai odottelu toimenpiteen aikana voi tarkoittaa, että asiakas pyörtää ostopäätöksensä ja siirtyy jollekin toiselle sivustolle. Vain hyvin harva asiakas haluaa kokeilla useita kertoja saman tuotteen ostamista, jonka lisäksi ongelmat etenkin rahansiirtovaiheessa eivät herätä luottamusta yritystä kohtaan.
Vain muutama sekunti aikaa tehdä vaikutus potentiaaliseen asiakkaaseen
Jos sivustosi tavoite on esitellä tuotteita ja myydä niitä netissä, sivustoa suunnitellessa on hyvä kiinnittää erityishuomiota asiakkaan näkökulmaan. Kun sivusto latautuu nopeasti, se on hyvä aloitus. Seuraava nopea yksityiskohta löytyy sisällöstä: asiakkaan täytyy löytää etsimänsä mahdollisimman nopeasti.
Suurin hidaste on sekavasti lajiteltu sisältö, jonka selaaminen ja suodattaminen on tehty asiakkaan kannalta mahdottomaksi. Etenkin jos tarjolla on satoja tai tuhansia tuotteita, niiden suodatusmahdollisuuksien kehittämiseen tulisi käyttää erityisen paljon aikaa.
Peruskategorioita tulisi olla paljon sekä tuotteita voisi kategorisoida jo tuotenimien ja tuottajien mukaan. Myöhemmin suodattimet voivat avustaa löytämään juuri oikeita ominaisuuksia tarjoavia tuotteita yksityiskohtaisemmin. Samalla tuotteista pitää olla tarjolla kattavasti tietoa, varsinkin sellaista tietoa, joka avustaa asiakasta ostopäätöksen tekoon.
Asiakaspalvelussa nopeus on yhtä tärkeää
Sivustolla voidaan mainostaa myös esimerkiksi henkilökohtaista palvelua, taitoja tai muita tuotteita, joita ei voida hinnoitella tai myydä suoraan netissä. Asiakas voi tällöin kokea tarpeelliseksi ottaa suoraan yhteyttä sivuston omistajaan joko sähköpostiviestinä tai ehkäpä sivustolta löytyvän lomakkeen tai chatin kautta.
Chat on luultavasti kaikkein nopein kaikista, mutta sen käyttö voi vaatia asiakaspalvelijan palkkaamisen eikä se välttämättä ole mahdollista. Chattia voidaan kuitenkin käyttää myös asiakkaan opastajana, jolloin sen taustalla on ohjelmisto eikä aito asiakaspalvelija.
Tekoälyyn perustuva ohjelmisto eli chattibotti voi ehdottaa asiakkaille tuotteita/sivuja perustuen asiakkaan sivustokäyttäytymiseen ja hakuihin tai toimia asiakaspalvelijana vastaten asiakkaan kirjoittamien kysymysten avainsanoihin yhdistetyillä automaattivastauksilla.
Chattibotti voi yhtä lailla toimia kuin kivijalkaliikkeen työntekijä ja vastaanottaa vierailijan kohteliaasti ja kysyä samalla, voiko se auttaa jotenkin. Jos asiakas saadaan kommunikoimaan sivuston kanssa, hän voi suurella todennäköisyydellä myös tehdä ostopäätöksen. Samalla yritys saa kerättyä myös kallisarvoista tietoa siitä, mitä asiakas etsii sivustolta.
Jos chattibotti ei sovi yrityksesi toimikuvaan ja asiakaspalvelu perustuu enemmänkin sähköpostien lähettelyyn, niihnkin täytyy vastata mahdollisimman nopeasti. Hyvin suurella todennäköisyydellä potentiaalinen asiakas nimittäin lähettää viestejä samanaikaisesti monelle yritykselle, jolloin ensimmäiset viestit otetaan nopeammin käsittelyyn. Se voi taas johtaa suurella todennäköisyydellä myöhemmin ostotapahtumaan.
Nopeus-käsite koostuu monesta osa-alueesta
Kuten yllä on esitelty, nopeus verkkosivustoilla kattaa monta osa-aluetta ja aihepiiriä. Sitä ei todellakaan kannata aliarvioida nykyisessä pikakulttuurissa, jossa mikä tahansa tieto maailmassa on vain muutaman sormenpään näpäytyksen päässä älypuhelimella. Ihmiset ovat tottuneet nopeuteen ja nopeaan asiointiin ihan arjessakin, jota myös myöhemmin ympäri maailmaa käyttöön otettava 5G-mobiiliverkosto tulee tukemaan.